Acest curs este dedicat familiarizării voastre cu practica scrierii academice. Pe parcursul anilor de studii universitare, veți avea de redactat eseuri, lucrări de licențe sau disertații. Structura unor astfel de lucrări este diferită de referatele pe care, cel mai probabil, le-ați făcut în liceu.
Ne propunem ca în acest semestru:
1. Să vă familiarizați cu structura unui eseu academic/lucrări de cercetare;
2. Să exersați scrierea academică - vom trece prin toate etapele realizării unei astfel de lucrări și vom realiza, împreună, un eseu academic.
IMPORTANT! Acest curs se va finaliza cu o notă în catalog. Obținută în urma unui examen!
Evaluare:
Nota finală este compusă din:
1. 4 teste de evaluare continuă, pe care le veți în timpul cursurilor (exerciții) - 2 puncte (fiecare câte 0,5).
2. Realizarea temelor intermediare, conform calendarului de mai jos - 2,5 puncte.
3. Examen scris – exerciții din toată materia parcursă în semestru – 4,5 puncte.
Puteți da examenul final și fără să fi participat la testele de pe parcursul semestrului sau fără să fi dat testele. Cu toate acestea, nu puteți intra în examen dacă nu predați tema finală (o lucrare parțială). Detaliile sunt mai jos.
Săptămâna 1- 4 octombrie:
Prelegere curs: Introducere. Comunicare în mediul academic. Norme generale de redactare.
Săptămâna 8-12 octombrie:
Prelegere curs: Ce este și care este structura unui text academic?
Săptămâna 15-17 octombrie:
Prelegere curs: Particularitățile cercetării sociologice: Ce este o temă de cercetare, un concept sociologic, obiectivul de cercetare și de ce sunt importante? (1)
Temă: Parcurgeți textul: https://antropedia.com/sfertulacademic/octavia-bors-georgescu-scoala-e-ok-noi-avem-o-problema/
Identificați – ce și-a propus cercetătorul să investigheze, care sunt întrebările de cercetare, cum investighează, care este concluzia analizei.
Săptămâna 22 - 24 octombrie:
Prelegere curs: Particularitățile cercetării sociologice: Ce este o temă de cercetare, un concept sociologic, obiectivul de cercetare și de ce sunt importante? (2)
Săptămâna 29 – 31 octombrie
Prelegere curs: Tipuri de texte academice (volum, articol, raport etc). Cum și unde căutăm texte academice? + Response paper.
Temă: Parcurgeți textul disponibil aici.
Formulați un response paper de max. 700 de cuvinte. În sectiunea de teze (ideile pe care le preluati din acest text si pe care le analizati/oferiti opinii argumentate) trebuie sa aveti minim trei idei din cercetare.
In argumentele pe care le oferiti pentru a va argumenta teza, puteti folosi informatii pe care le gasiti pe internet (presa, bloguri etc), dar sa nu uitati sa puneti la final sursa. Nu este obligatoriu insa! Puteti folosi argumente fara sa va bazati pe acest tip de informații. In Microsoft Teams (sectiunea Files de sus, Class Materials) găsiți prezentarea din această săptămână.
Săptămâna 5 – 7 noiembrie
Prelegere curs: Tipuri de cercetări, tipuri de metodologii de cercetare, teme de cercetare.
Temă: Identificați un text academic relevant pentru cercetarea voastră. După ce îl parcurgeți, într-un document de maxim 700 de cuvinte, răsăoundeți la: 0. Rescrieți obiectivul de cercetare setat pentru lucrarea voastră de final de semestru // 1. Ce idei din text vi se par utile pentru obiectivul vostru de cercetare și de ce credeți că vă vor fi utile? // 2. Folosind tehnica parafrazării (vedeți ppt de la cursul de săptămâna aceasta), extrageti trei paragrafe din text care vi se par cele mai utile pentru cercetarea voastra // 3. Folosind tehnica sumarizării, într-un paragraf, sintetizați întreg articolul.
Săptămâna 12 – 14 noiembrie
Prelegere curs: Cum formulăm obiective de cercetare, ipoteze, dimesniule de cercetare. Do’s and dont’s.
Temă: Formulați obiectivul de cercetare pentru lucrarea pe care trebuie să o predați la final de semestru. Structura textului pe care îl aveți de predat: 1. Propunere titlu lucrare // 2. Tema lucrării voastre (despre ce anume veți investiga) // 3. Obiectivul de cercetare (ce anume specific veți investiga în lucrarea voastră) // 4. De ce ați ales acest obiectiv (de ce vi se pare interesant, de ce credeți că e un obiectiv de cercetare interesant/util).
Săptămâna 19 – 21 noiembrie
Prelegere curs: Etica cercetării academice (1)
Temă: Identificați un text academic relevant pentru cercetarea voastră. Faceți o sinteză a textului.
Săptămâna 26 – 28 noiembrie
Prelegere curs: Etica cercetării academice (2)
Temă: Identificați un text academic relevant pentru cercetarea voastră. Faceți o sinteză a textului.
Săptămâna 3 – 5 decembrie
Prelegere curs: Metodologii de gestionare a textelor parcurse.
Temă: Identificați un text academic relevant pentru cercetarea voastră. Faceți o sinteză a textului.
Săptămâna 10 – 12 decembrie
Prelegere curs: Design metodologic – cum formulăm instrumentele de cercetare raportat la tema de cercetare
Temă: Redactați un scurt text despre posibile implicații etice ale cercetării propuse de voi.
Săptămâna 17 – 19 decembrie
Prelegere curs: Elemente de tehnică a redactării textelor academice.
Temă: Faceți un ghid de interviu pentru tema obiectivul propus de voi.
Săptămâna 24 – 26 ianuarie
Prelegere curs: Elemente de procesare a datelor culese.
Săptămâna 6 – 8 ianuarie:
Prelegere curs: recapitulăm și discutăm organizatorice cu privire la lucrarea finală și la examenul oral.
Temă: Ask me anything. Veniți cu toate cele pe care nu le-ați înțeles sau pentru care doriți discuții în profunzime.
Temă: Asamblare teme intermediare (obligatorie pentru intrarea în examenul final).
Structura lucrării din tema finală poate fi consultată aici.
FAQ:
Cum comunicăm? Varianta recomandată este direct, la curs. Dacă există întrebări organizatorice, cel mai bine ar fi să o facem în classroom-ul general de pe Microsoft Teams, astfel încât să lămurim, împreună, orice probleme ar putea apărea. Dacă sunt chestiuni ce nu pot fi întrebate public, pe e-mail la adresa irina.zamfirescu@unibuc.ro.
Cum facem când depășiți deadline-uri pentru temele intermediare? Nimic. Dacă nu reușiți să dați în termenul limită (adică fix înainte de curs), tema nu va fi luată în considerare.
Dacă depășiți termenul limită pentru livrarea lucrării finale? Pentru fiecare zi de întârziere pierdeți un punct.
Putem avea notă de trecere dacă nu am dat lucrarea de semestru? Nu.
Putem intra în examen dacă nu am făcut temele de pe parcursul semestrului? Da, fără cele punctele care înseamnă temele făcute pe parcursul semestrului.
Dacă tema e de „maxim 700 cuvinte”, pot scrie mai puțin? Da.