În acest moment, mai mult de jumătate din populația globului locuiește în zonele urbane. Predicțiile cu privire la acest fenomen ne arată că până în 2050, această proporție va depăși 70%. Orașele sunt locuri importante care pot să stimuleze dezvoltarea sau, din contră, pot conduce la acute disparități sociale.
În cadrul acestui curs vom analiza orașele și viața comunităților în orașe, utilizând concepte și teorii antropologice. Vom începe discuțiile de la originea și dinamica dezvoltării orașelor tocmai pentru a face din urbanism un domeniu de analiză antropologic. Vom discuta despre diferite teorii despre orașe pentru a avea instrumentele necesare pentru o analiză critică a problemelor din mediul urban.
Vom explora modalitățile în care orașul este influențat de factori economici și politici și modul în care afectează viețile grupurilor vulnerabile.
De asemenea, vom exersa instrumentele de cercetare specifice etnografiilor.
Utilizarea instrumentelor de cercetare etnografă pentru analiza orașelor/comunităților;
Utilizarea critică a teoriilor sociologice cu privire la orașe;
Înțelegerea mecanismelor sociale, economice și politice din orașe;
Utilizarea instrumentelor de cercetare antropologică pentru analiza contextelor care determină vulnerabilitatea în marile orașe
Prezența nu este obligatorie, astfel că puteți intra în examen și fără a participa. Cu toate acestea, atât discuțiile de la curs, cât și discuțiile de la seminar vor fi incluse în materia pentru examenul de evaluare (! Vor fi lucruri pe care le vom discuta și care nu vor exista în prezentările power point pe care le veți primi la finalul semestrului pentru pregătirea examenului).
Singura condiție de a intra în examen este să predați, anterior examenului, lucrarea de cercetare și cel puțin trei teme intermediare (individuale).
Modalitatea de calcul a notei finale:
1 punct din oficiu;
4,5 puncte examenul scris - acesta va fi atât grilă, cât și subiecte de sinteză;
4,5 puncte activitatea de seminar - asta înseamnă participare relevantă la discuțiile din cadrul seminarelor, realizarea temelor intermediare și lucrarea de cercetare (etnografia) realizată pentru acest curs. Pentru persoanele/grupurile care nu predau minim jumătate din teme, etnografia va fi prezentată în cadrul unui examen oral.
! IMPORTANT: pentru realizarea lucrării de cercetare și temele intermediare, vă rugăm, nu folosiți nicio formă de inteligență artificală.
Lucrarea de cercetare:
Aceasta trebuie să aibă legătură cu orașul (evident :) ) + trebuie să fie o etnografie;
Puteți lucra individual sau în grupuri de maxim trei persoane;
Fiecare membru al echipei va trebui să contribuie cu minim două articole academice, minim două interviuri și minim 3 secvențe de observare (notițe de teren).
Pentru aceia dintre voi care aleg să lucreze în echipe - lucrarea finală trebuie să fie una singura, corentă, fără a marca distinct bucățile de text făcute de fiecare membru al echipei. Procesarea datelor se va face în echipă, lit reviewul va fi unul coerent, care să integreze toate textele parcurse de fiecare membru al echipei.
Pentru că lucrurile făcute în ultimul moment nu sunt nici etnografii și nici știință, va trebui să lucrați la cercetare pe tot parcursul semestrului. Mai jos aveți o listă a unor teme ce trebuie predate pe parcursul semestrului:
11 martie: stabilirea echipei + obiectivele de cercetare + ipoteze (dacă e cazul) + motivul alegerii temei - temă de grup;
18 martie: sinteză primul articol academic - temă individuală;
25 martie: sinteză al doilea articol academic - temă individuală;
1 aprilie: metodologie de cercetare - pe cine veți intervieva și de ce (categorii de persoane), cum veți ajunge la aceste persoane, unde și ce veți urmări în exercițiul de observare - temă de grup;
8 aprilie: identificare de surse de date instituționale (publice) - date relevante pentru tema voastră (discutam mai mult despre asata la curs) - temă de grup;
19 aprilie: dimensiuni de cercetare și ghid de interviu - temă de grup;
10 mai: notițe de teren (1) - temă individuală;
17 mai: transcript interviu/sinteze interviu (1) - temă individuală;
24 mai: notițe de teren (2) - temă individuală;
31 mai: transcript interviu/sinteze interviuri (2) - tema individuală;
Temele vor fi uploadate în Microsoft Teams.
! Pentru examnul final bibliografia conține toate textele/materialele video pe care le vom discuta și toate discuțiile din cadrul cursurilor.
(în funcție de dinamica discuțiilor la seminar, e posibil ca textele propuse pentru seminar să fie modificate):
Săptămâna 1 (27 februarie):
Curs: Discuții administrative + Ce este orașul?
Lecturi de seminar: nu e cazul, dar ne vedem! Ne uităm la ceva frumos, bârfim academic.
Săptămâna 2 (5 martie):
Curs: Originea orașelor
Lecturi de seminar:
Vine, J. (2024). Chronic urban trauma, postsecular spaces and living with difference in a city neighbourhood. Migration Studies, 12(2), available here
Xochitl Gonzalez: WHY DO RICH PEOPLE LOVE QUIET? The sound of gentrification is silence - https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2022/09/let-brooklyn-be-loud/670600/ (also available here).
Lectură suplimentară/resurse:
Bianca Bosker. Why Everything is Getting Louder. The Atlantic
Documentar: Losing Ground - efectele urban sprawling în agricultura din SUA.
Săptămâna 3 (12 martie):
Curs: Teorii despre oraș
Lecturi de seminar:
Richard Florida. 2019. The New Urban Crisis. - Introduction + Chapter 1
Amy Starecheski. 2016. The Transformations of One of the New York City’s Most Famous Squats,.
Săptămâna 4 (19 martie):
Curs: Teorii despre oraș 2
Lecturi de seminar:
Kavaratzis, Mihalis şi G. Ashworth, 2007, Partners in Coffeeshops, Canals and Commerce: Marketing the City of Amsterdam. Cities - https://antrourbana.files.wordpress.com/2011/10/3-amsterdam_city_branding.pdf
Vlad Ursuleanu. 2012. Documentarul Primiti cu Cutremurul?. Casa Jurnalistului.
Săptămâna 5 (26 martie):
Curs: Teorii despre oraș 3
Lecturi de seminar:
Mathew Desmond. 2021. Poverty by America (revin aici cu numarul precis de pagini + link).
Săptămâna 8 (16 aprilie):
Curs: Urban Sprawling 1
Lecturi de seminar:
Raport CeRe - O diagnoză a serviciilor oferite de către municipalitate persoanelor fără adăpost (pagina 7-15)
Bruce O'Neill: Cast Aside: Boredom and Downward Mobility in Post Communist Bucharest, Romania
Săptămâna 9 (23 aprilie):
Curs: Justiție socială în orașe (invitat)
Lecturi de seminar:
Paul Mohai and Bunyan Bryant, 2019, Routledge (first published in 1992) Environmental Racism: Reviewing the Evidence,
Orice capitolaș din acest studiu: Locuirea precară și locuirea socială în București
Săptămâna 10 (30 aprilie):
Curs: Gentrificare
Lecturi de seminar:
Stefan Bouzarovski, Jan Frankowski, Sergio Herrero. 2018. Low carbon gentrification.
Joe Moran. 2007. Early Cultures of Gentrification in London, 1955 - 1980.
Săptămâna 11 (14 mai):
Curs: Actori urbani (invitat)
Lecturi de seminar:
Sophie Oldfield (Urban Studies) Between Activism and the Academy: The urban as political terrain
Hilda Llorens (Sapiens.org) - The making of a Community Activist
Săptămâna 12 (21 mai):
Curs: Infrastructuri
Lecturi de seminar:
Liviu Chelcea și Ioana Iancu.2016. The Hidden World of Car Parking Helpers (Sapiens.org)
Săptămâna 13 (28 mai):
Curs: Viitorul orașelor
Seminar:
Discutăm proiectele voastre de final de semestru cu toții. Pregătiți prezentări cu cele pe care le-ați făcut până în acest moment.
With more than a half of population living in urban areas, there are predictions that by 2050 more than 70% of the entire population will be urban. Within this course we will be examining cities and city life, using anthropological concepts and theories.
We will be entering the domain through a discussion on the origins and development of the city, in establishing the urban domain as a site for sociological investigation. We are going to explore several main urban themes, as they have been developed along the years.
The class will have a consistent research component, as you are required to conduct ethnographic research, within a term paper, and an exercise that will require detailed fieldnotes.
Learning Goals and Objectives
Knowledge:
· Using sociological instruments in order to analyze local, national and global urban landscapes;
· Critically use sociological theories in understanding urban problems;
· Understanding the economics and the politics of the cities and how to document different urban dwellers within the city
Skills:
· Taking field notes, (participant) observation within urban settings;
· Public presentation of your work;
· Team effort and coordination;
· Developing critical thinking and writing skills (including the process of peer review)
Course Requirements
Attendance:
There is no compulsory attendance at the classes (both course and seminars). But participating is highly recommended as things discussed within the course is the main source of information (and, therefore, it is important to have access to these discussions for your final exam). What is more, for your exam, you will have to apply notions thought within these meetings. I am aiming for an interactive course, therefore an active participation to the course will be appreciated.
· 2,5 points: activity within our meetings (relevant interventions, debates, active listening). Handing in intermediate tasks for the essays will also be considered as active presence;
· 2,5 points: your essay (research) - this needs to be presented within an oral examination.
· 4 points: examination (written examination - all the things discussed along the semester, texts that you have to read included). We will be having two exams - one in mid november and the final one in the exam period. The points are divided between the two (2 points per each exam).
Research:
· We should, by the end of semester, to have the skills and the knowledge to write ethnographic research into the urban life;
· I will give you a list of subjects out of which you could choose. BUT you can get creative (please!) and identify your own theme – but first we need to discuss it.
· This is a group exercise – therefore team up in groups of up to 4 (you could do it alone, but you need to have at least 3 interviews and 4 academic articles in lit review section);
· Each of the member of the group will have to conduct at least two interviews for this research and have at least two academic journals included in the lit review section.
· You should provide recordings for your interviews + photos/field notes for the observation exercise.
Possible themes for your research:
Housing
Transportation
Urban communities
Health and the city
Gender and the city
Public administration and the city
Transportation
Public spaces
Urban poverty.
These are vast themes. You should identify a specific research objective.
Final exam:
The final exam consists in a 2 written exams (mid term and final) based on all the content discussed within the classes (both the courses and the seminaries). There is also an oral examination consisting in a presentation of your research paper.
You research paper:
Along the semester you will have to deliver part of you final paper. We will be discussing this within the classes. IMPORTANT: the interviews must be recorded and delivered prior to the exam. You will have to do also some observation - therefore, field notes are also required. If you do not hand in these materials, you will not be able to hand in your final paper. The project will be a team effort (3-4 members). Each of the person in the team should have at least two interviews, one observation excercise and 2 academic articles within lit review.
IMPORTANT: if you do not hand in a research paper, you can enter the final exam.
Course Schedule (changes may be made if/as necessary):
Week 2 7 October: Origins of cities
Readings:
John Russo, Deindustrialisation, Depopulation and the Refugees Crisis, available here.
Xochitl Gonzalez: WHY DO RICH PEOPLE LOVE QUIET? The sound of gentrification is silence, available here or here.
No task.
Week 3 14 October: Early sociological approach of the city (Chicago School)
Readings:
Urbanism for All, in The New Urban Crisis, Richard Florida - Introduction + Chapter 1
Lewis, H., Dwyer, P., Hodkinson, S., & Waite, L. (2015). Hyper-precarious lives: Migrants, work and forced labour in the Global North. Progress in human geography, 39(5), 580-600.
No task.
Week 4 21 October: Theories within urban sociology
Readings:
Short, John, 1989, Yuppies, Yuffies and the New Urban Order. În Transactions of the Institute of British Geographers, Vol 14(2):173-188, available here
Alice Goffman. 2014. On the Run: Fugitive Life in an American City. Chicago: Chicago University Press. Prolog + Introducere + Capitolul 1, available here
Task: Team up and propose a research objective for your research - make a short description of the sociological importance of the theme + what kind of people you would like to interview (profiles) + where and when are you going to do the observation exercise (only one member of the time should upload the assignment).
Week 5 28 October: Urban sprawling
Chelcea, L. (2015). Postindustrial ecologies: Industrial rubble, nature and the limits of representation. Parcours anthropologiques, (10), 186-201, available here.
Tasks: (individual) one academic article relevant to your research objective. Each of you should upload a reading sheet. Please provide a special section in which you explain how you think that article relates/helps you reach you research objective.
Week 6 4 November: Gentrification
Readings:
Environmental Racism: Reviewing the Evidence, Paul Mohai and Bunyan Bryant, 2019, Routledge (first published in 1992)
The Transformations of One of the New York City’s Most Famous Squats, Amy Starecheski. 2016.
Tasks: (individual) one academic article relevant to your research objective. Same as above.
Week 7 11 November: Urban development – meanings and tools.
Readings:
Ana Luiza Silva Miranda, The intimate relationship between bureaucratic violence and social inequality with irregular immigrants in Portugal: Brazilian women, labor precarity, and xenophobia, available here.
Burns, R., & Andrucki, M. (2021). Smart cities: Who cares?. Environment and Planning A: Economy and Space, 53(1), 12-30, available here.
Tasks: Methodology + Research instruments developed (interview guideline + template for your observation exercise). One member should upload this paper.
Week 8 18 November: Inequalities – the urban poor
Readings:
To Avoid Integration, Americans Built Barricades in Urban Space // Patrick Sharkey
Low Carbon Gentrification //Bouzarovski, Frankowski and Herrero
Week 9 25 November: Infrastructures and energy
Living without water - you will be watching toghether and discuss it
Tasks: First interview - recording (maybe notes too - what was important, things to highlight, quotation?). You do not need to provide a transcript (except if you want. I would advise you to do this, as this is how a sociologist does things, but I understand if there is no time). Individual assignment.
Week 10 2 December Mobility and housing
Sheller, Mimi, and John Urry. 2000. The City and the Car. International Journal of Urban and Regional Research 24(4):737–757, available here.
Abdelfattah, L., Deponte, D., & Fossa, G. (2022). The 15-minute city: interpreting the model to bring out urban resiliencies. Transportation research procedia, 60, 330-337, available here.
Task: field notes (please, bear in mind that an ethnography uses pictures, but also be careful at the ethics - we shall discuss about this). Individual assignment.
Week 11 9 December Climate change and urban settlements
Readings:
Buffel, T., Phillipson, C., & Scharf, T. (2012). Ageing in urban environments: Developing ‘age-friendly’cities. Critical social policy, 32(4), 597-617, available here.
Bruce O'Neill: Cast Aside: Boredom and Downward Mobility in Post Communist Bucharest, Romania
Week 12 16 December City, gender, race
Readings: Gergő Pulay, 2015 ‘I’m Good but also Mad’: The Street Economy in a Poor Neighbourhood of Bucharest. In. Gypsie Economy, Brazzabeni, M et al, eds. New York: Bergham, available here.
O’Malley, P., & Smith, G. J. (2022). ‘Smart’crime prevention? Digitization and racialized crime control in a Smart City. Theoretical Criminology, 26(1), 40-56, available here.
Task: second interview (same as with the first one).
Week 13 6 January Space and place: affective spaces
Readings: Blackouts and progress, Daniel Mains
Ujang, N. (2012). Place attachment and continuity of urban place identity. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 49, 156-167, avaialable here.
Task: first draft lit review (based on the articles read prior to this task) - therefore, putting pieces together. Group assignment
Week 14 13 January Urban Actors
Readings:
Hilda Llorens (Sapiens.org) - The making of a Community Activist
Sophie Oldfield (Urban Studies) Between Activism and the Academy: The urban as political terrain
Task: nothing to do, but to discuss a bit how things shape up with your final research paper.